با توجه به فعالیت آماده سازی، دانش آموزان را ترغیب کنید که بفهمند دانش جغرافیا چه کمکی به شناخت محیط زندگی و پاسخ به پرسشهای آنها میدهد. از تصویر کتاب که یک جغرافی دان است استفاده کنید و از دانش آموزان بخواهید صحبتهای وی را با صدای بلند بخوانند.
در مرحله بعد وسایلی را که برای این درس آماده کردهاید، روی میز بچینید و به آنها بگویید اینها وسایلی هستند که جغرافی دانان از آنها استفاده میکنند.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 8 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
پس از تدریس درس انتظار میرود دانش آموزان بتوانند:
✅ برخی از ویژگیهای جغرافیایی محیط زندگی خود را بیان کنند.
✅ درباره کاربرد و ماهیت دانش جغرافیا و کار یک جغرافی دان توضیح بدهند.
✅ وسایل و ابزار کار مطالعه در جغرافیا را نام ببرند و کاربرد هر یک را بیان کنند.
در اولین فعالیت این درس، به کمک شکلهای داده شده (یا با استفاده از شکلهای مقوایی) دانش آموزان مربعهای کوچک تر میسازند و مساحت شکل را پیدا میکنند. مساحت تقریبی هم مهم است.
هدف دومین فعالیت این است که نشان دهد چگونه در ضرب دو کسر یک عدد از صورت یک کسر با عددی از مخرج کسر دوم با یکدیگر ساده میشوند و ...
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 4 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ ضرب عددهای مخلوط با استفاده از مساحت مستطیل
✅ ضرب عددهای مخلوط به وسیله تبدیل به کسر
✅ ضرب دو کسر با استفاده از ساده کردن کسرها
✅ پیدا کردن حاصل ضرب تقریبی دو عدد مخلوط
دانش آموزان در جلسه قبل با علل حمله مغول توسط چنگیز، هلاکو و تیمور و شرایط پس از آن آشنا شدهاند. نمودار خط زمان این درس را بر روی یک مقوای بزرگ ترسیم نمایید و به دیوار کلاس نصب کنید تا در طی زمان باقی مانده از سال تحصیلی آن را ببینند و به تدریج نظم و توالی حمله مغولها و سلسلههای ایلخانیان و تیموریان را یاد بگیرند.
به دانش آموزان تأکید کنید که برخلاف مغولان که باعث ویرانی ایران شدند، فرزندان آنان به راه پدران خود نرفتند، زیرا آنان تحت تأثیر فرهنگ غنی و والای ایران قرار گرفتند، به تدریج به دین اسلام روی آوردند و مسلمان شدند و به عمران و آبادی ایران پرداختند.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 6 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ روی خط زمان، حمله مغول، هلاکو و تیمور را به ایران مشخص کنند.
✅ نقش وزیران ایرانی و فرهنگ ایرانیان مسلمان را بر هدایت و تغییر و ... جانشینان مغولها بیان کنند.
✅ علل رونق معماری و هنر را در زمان ایلخانان و جانشینان تیموریان بیان کنند.
✅ اقدامات مهم شاهرخ را بیان کنند.
✅ چند مورد از شاعران برجسته ایرانی را در این دوره معرفی کنند.
روش پیشنهادی برای تدریس این درس، روش اعضای گروه در نظر گرفته شده است: در روش تدریس اعضای گروه، لازم است به این نکتهها توجه کنیم:
الف) متنی که تدریس میشود، قابل تقسیم به بخشهای مستقل باشد و بخشهای آن از نظر حجم و دشواری تقریباً با یکدیگر برابر باشند.
ب) بخشهای مستقل هر درس، تعداد اعضای گروه را مشخص میکند.
پ) هر یک از شرکت کنندگان، بخشهای متفاوتی از متن یک درس را مطالعه میکند و همان بخش مورد مطالعه را به دیگر اعضای گروه آموزش میدهند.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 10 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف آموزشی:
✅ آشنایی با نمونههایی فاخر از نثر کهن
✅ تقویت علاقه مندی به سنت مشورت در امور
✅ گسترش دامنه اطلاعات، پیرامون دوست و دوست یابی
✅ شناخت اهمیت دوستی و دوست یابی
✅ شناخت ترکیبهای نو در واژه آموزی
✅ تقویت مهارتهای زندگی
در این فصل دانش آموزان با مفاهیم و دانش اساسی درباره تغذیه سالم آشنا میشوند. مفاهیم این درس به دانش آموزان کمک میکند در انتخاب مواد خوراکی دقت کنند و بدانند که چگونه میتوانند با انتخاب درست مواد خوراکی، سلامت خود را حفظ کنند.
فعالیتها، گفت و گو کنید و سایر کادرهای این درس به منظور تعمیق آموختههای قبلی و جدید و همچنین گسترش این آموختهها و کاربرد آنها در زندگی روزمره، تدوین شدهاند.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 12 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ انواع مواد مغذی و تأثیر آنها را در حفظ سلامت بدن گزارش کنند.
✅ اصول تغذیه سالم را گزارش کنند وآن را در زندگی فردی خود به کار گیرند.
✅ مثالهایی از ارتباط بین غذا و فرهنگ در محل زندگی خود گزارش کنند.