ماجرای درس مربوط به یکی از مواردی است که در زندگی کودکان نمونه های فراوانی دارد: موضوع نظافت، محیط زیست و اهمیت آن
این درس اهمیت نظافت و پاکیزگی در ارتباط با طبیعت را مطرح می نماید.
فطرت پاک دانش آموزان زیبایی و پاکیزگی را دوست دارد و معلم می تواند بحث را به نظافت سایر محیط ها مانند محیط مدرسه و خانه و نیز نظافت شخصی دانش آموزان بکشاند. عبارات پایانی درس، محتوای درس را از زبان دین جمع بندی می کنند.
برخی از اهداف این درس عبارتند از: آشنایی با آداب نظافت و پاکیزگی به عنوان یکی از مظاهر اخلاق و رفتار اسلامی - تمایل به رعایت پاکیزگی و نظافت در مکان ها و شرایط مختلف - تلاش به رعایت پاکیزگی و نظافت در مکان ها و شرایط مختلف - آشنایی با پیام قرآنی درباره یکی از نعمت های خدا که موجب پاکیزگی است.
در این قسمت طرح درس و روش تدریس درس مذکور در قالب ورد آورده شده است. این فایل شامل 11 صفحه بوده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
در درس مقایسهی عددها به موضوعات مختلفی از جمله: مقایسه اعداد ، قیاس اعداد با شکل و ارزش مکانی ، مقایسه اعداد با استفاده از ارزش ریالی ، محاسبه محیط مربع و مثلث متساوی الاضلاع و معرفی انواع مثلث پرداخته شده است.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 5 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد آورده شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف و پیامدهای درس:
ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺩﺭﺱ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻣﻲ ﺭﻭﺩ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﻭ ﻋﺪﺩ ﭼﻬﺎﺭ ﺭﻗﻤﻲ ﺭﺍ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﻘﺮﻳﺐ ﺯﺩﻥ ﻭ ﺑﺎ ﺷﻜﻞ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺩﻭ ﻋﺪﺩ ﭼﻬﺎﺭ ﺭﻗﻤﻲ ﺭﺍ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻛﻨﺪ.
✅ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺷﻜﻞ ، ﭼﺮﺗﻜﻪ ، ﺟﺪﻭﻝ ﺍﺭﺯﺵ ﻛﺎﻓﻲ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺍﻋﺪﺍﺩ
✅ ﺁﺷﻨﺎﻳﻲ ﺑﺎ ﻣﺜﻠﺚ ﻣﺘﺴﺎﻭی ﺍﻻﺿﻼﻉ ﻭﻣﺘﺴﺎﻭی ﺍﻟﺴﺎﻗﻴﻦ
✅ ﺟﻤﻊ ﻭ ﺗﻔﺮﻳﻖ ﺍﻋﺪﺍﺩ ﭼﻬﺎﺭﺭﻗﻤﻲ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﻘﺮﻳﺒﻲ
✅ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﺤﻴﻂ ﻣﺮﺑﻊ ﻭ ﻣﺜﻠﺚ ﻣﺘﺴﺎﻭی ﺍﻻﺿﻼﻉ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﺿﺮﺏ
درس تقسیم و بخش پذیری را با طرح مسئله های مربوط به تقسیم آغاز کنید. فعالیت های این درس به همین موضوع میپردازد و هدف بیان اجزاء تقسیم و درک رابطه های درستی تقسیم است.
توصیه میشود از طرح تقسیمهایی که در یک مرحله به پایان نمیرسد برای تشخیص بخش پذیری استفاده نکنید تا چالشی برای دانش آموزان پیش نیاید. همچنین...
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 5 صفحه ای آورده شده است. این فایل در ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ مفهوم تقسیم را درک کرده و اجزاء آن را میشناسد.
✅ رابطه های بررسی درستی تقسیم را میداند و برای امتحان کردن درستی تقسیم به کار میبرد.
✅ مفهوم بخش پذیری را درک کرده و در تشخیص بخش پذیری به کار میبرد.
✅ مسئله های مربوط به تقسیم را حل میکند.
برای شروع تدریس درس وزیران کاردان، شهرهای آباد با استفاده از نقشه ایران، مناطق شمال شرقی ایران آن دوره را نشان دهید و برای دانش آموزان توضیح دهید که در این نواحی مردمی زندگی میکردند که کار اصلیشان دامداری بود و از قبایل ترک بودند.
آنها به ایران رفت و آمد میکردند و به علت روحیه جنگاوری و سلحشوری و استعدادهای خود به دربار پادشاهان نفوذ کردند و به مقامات مهمی چون فرماندهی لشکر رسیدند و سلسلههای ترک تبار تشکیل دادند و ...
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 9 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
انتظار میرود دانش آموزان با یادگیری این درس بتوانند:
✅ علل به وجود آمدن سلسلههای ترک تبار در ایران را بیان کنند.
✅ با استفاده از نقشههای کتاب، قلمرو حکومتهای ترک تبار را با یکدیگر مقایسه کنند.
✅ روی خط زمان، سلسلههای ترک تبار را معین کنند.
✅ وزیران، دانشمندان و شاعران معروف دوره سلسلههای ترک تبار را نام ببرند.
✅ جنبههایی از زندگی اقتصادی و دانش و هنر و معماری در این دوران را بیان کنند.
پس از خواندن درس فرهنگ، که نثری کهن دارد، میتوان به ترتیب زیر از روش روشن سازی طرز تلقی بهره جست:
جملاتی ناقص درباره پیام درس و اهمیت فرهنگ توسط معلّم مطرح میگردد و دانش آموزان با تکمیل جملات، طرز تلقی خود از فرهنگ را بیان میکنند. سپس دانش آموزان به صورت گروهی طرز تلقی خود را ارزیابی میکنند...
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 11 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف آموزشی:
✅ آشنایی با نمونه فاخری از نثر کهن
✅ تقویت روحیه ارج نهادن به بزرگان
✅ تقویت روحیه راست گویی و صداقت و دوری از عیب جویی
✅ گسترش و افزایش گنجینه واژهها و مهارت کاربرد واژههای مخالف
✅ تقویت توانایی دریافت پیام درس
✅ تقویت روحیه احترام گذاشتن به والدین